Op één van de leefstijlkaartjes staat de opdracht: ‘Probeer vandaag volkoren producten te eten.’ Wat zijn volkoren producten eigenlijk? En waarom zou ik voor volkoren kiezen? In deze blog geven we je antwoord.

Volkorenproducten
Volkoren graanproducten zijn gemaakt van de hele graankorrel. De graankorrel bestaat uit 3 delen. De meelkern, de kiem en aan de buitenkant zit de zemel. De meeste voedingsstoffen zitten in de kiem en de zemel. Volkoren producten zijn gemaakt van de hele graankorrel. Witte producten, gemaakt van tarwebloem, zijn gemaakt van alleen het middelste gedeelte van de graankorrel. Hierdoor zitten er veel minder voedingsstoffen in.

Gerelateerde afbeelding

Waarom zou ik volkoren producten eten?
Er is sterk wetenschappelijk bewijs voor het positieve effect van volkoren producten ten opzichte van witte producten. Het eten van volkoren producten verlaagt het risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2. Daarnaast is het een bron van vezels, ijzer en B-vitamines.

En welke producten bedoelen we dan precies. Denk aan volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, volkoren couscous, volkoren crackers, volkoren noodles, volkoren bulgur etc.

En hoe zit dat dan met brood?
Volkorenbrood is gemaakt van 100% volkorenmeel. Als er op het etiket  of in de naam ‘volkoren’ staat, dan is het zeker een volkorenbrood. Aan de kleur van het brood is het niet te zien. Soms kleuren ze brood met moutmeel of gekarameliseerde suiker. Bruinbrood of tarwebrood is een mengsel van tarwebloem en volkorenmeel. Meergranenbrood is gemaakt van meerdere granen. Dit kan volkorenmeel zijn, maar dat hoeft niet. Kijk dus op het etiket welk soort brood het is.

Vezels
Naast bovengenoemde voordelen bevatten volkoren producten ook meer vezels dan witte graanproducten. De gezondheidseffecten worden voor een deel ook toegewezen aan de vezels. Graanvezels dragen bij aan een goede darmwerking, lager risico op ziekten zoals darmkanker, hartziekten en diabetes type 2.

Volkoren producten eten kan soms even wennen zijn. Tip van ons: vervang bijvoorbeeld van witte rijst eerst de helft met zilvervliesrijst. De volgende keer vervang je 60% met zilvervliesrijst en zo bouw je het verhoudingsgewijs op.

Wij staan voor je klaar

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Diëtisten / eigenaren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *