Magnesium Food2Lifestyle Arnhem

We kregen een leuke vraag binnen:

‘Ik vraag mij namelijk af, welke Magnesium kan je beste kiezen en wie weet daar iets van? Ik heb gehoord dat er verschillende goede soorten Magnesium zijn en dat de ene persoon het meest gebaat is bij de ene en de ander bij de andere, klopt dat?’

Het antwoord is eigenlijk voor iedereen interessant vandaar vandaag deze blog over magnesium (Mg).

Wat is magnesium?
Magnesium is een zeer belangrijk mineraal. Ongeveer de helft van alle magnesium in het lichaam wordt gevonden in de cellen van weefsels en organen. De andere helft bevindt zich samen met calcium en fosfor in de botten. Het bloed bevat slechts 1% magnesium en het lichaam doet hard zijn best om dat niveau constant te houden.

Magnesium activeert meer dan 300 reacties in je lichaam, waaronder de energieproductie, opbouw van eiwit, celgroei en –deling en bescherming van cellen. Tevens helpt magnesium bij het overbrengen van zenuwimpulsen en ontspant het de spieren. Ook op het hart- en bloedvaten heeft magnesium een gunstige invloed. Het werkt krachtig tegen stress, depressie en krampen en het verwijdt de bloedvaten. Magnesium zorgt samen met calcium voor sterke botten en tanden. Factoren als stress, diarree, braken en een hoge suikerinname verlagen de magnesiumstatus.

Soorten magnesium
Er bestaan verschillende soorten magnesium zoals magnesiumtauraat, magnesiummalaat, magnesiumbisglycinaat, magnesiumgluconaat, magnesiumorotaat, magnesiumoxide, magnesiumcarbonaat en magnesiumcitraat.

Magnesium in voeding
Magnesium komt voor in verschillende voedingsmiddelen. Het zit in volkorenbrood en andere volkoren graanproducten, groente, noten, melk en melkproducten en vlees. Ook water kan bijdragen aan de inname van magnesium. Door alcohol, geraffineerde voedingsmiddelen, anticonceptie, medicijnen, frisdrank en zout wordt de magnesiumstatus verminderd.

Magnesium tekort
De eerste tekenen van een magnesiumtekort uiten zich in ooglidtrillingen krampen en spasmen. Een ander voorteken is een verhoogde schikreactie en wakker schrikken omdat je denkt te vallen. Hoe meer je onder stress lijdt, des te meer magnesium er wordt verbruikt. En hoe lager je magnesiumniveau in je cellen, des te gevoeliger wordt je voor stress. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel.

Welke soort magnesium is het beste?
Niet de hoeveelheid maar de opneembaarheid is bepalend voor succesvolle magnesiuminname. De beste verbindingen van magnesium zijn; magnesium tauraat (taurine) en magnesium malaat (appelzuur).

Magnesium tauraat kan goed gebruikt worden bij migraine, hartritmestoornissen, kramp in spieren en hormonale disbalans (PMS). Dus vooral als je pijnklachten ervaart.

Magnesium malaat is een goede keuze bij fibromyalgie en chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS).

Om de opname van magnesium te bevorderen kan er vitamine B6 aan het supplement zijn toegevoegd. Om specifieker te zijn, de biologisch actieve vorm van B6 is P-5-P (pyridoxaal-5-fosfaat) werkt het beste.

 

Let op! Bij maag-darmklachten zoals diarree en misselijkheid kunnen optreden bij doses vanaf 250-350 mg magnesium per dag. Voor magnesium uit de normale voeding is geen aanvaardbare bovengrens opgesteld. Voor magnesiumsupplementen is een aanvaardbare bovengrens vastgesteld van 250 milligram per dag. Bij nierfalen moeten magnesiumsupplementen worden vermeden.

Voor meer informatie, kijk op https://www.sohf.nl/nieuws/wanneer-welke-magnesium

 

 

Wij staan voor je klaar

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Diëtisten / eigenaren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *