Voor een goed werkend immuunsysteem is voldoende vitamine D nodig. Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Daarnaast levert voeding ook vitamine D, vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt ook toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.  

Bronnen van vitamine D
Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Uit onderzoek is gebleken dat je ongeveer vanaf zonkracht 3 de meeste vitamine D aanmaakt. Deze kracht heeft de zon in de maanden mei tot en met september. De komende dagen is de zonkracht bijvoorbeeld 1. Daarnaast zit vitamine D ook in ons eten. In de voeding komt vitamine D voor in 2 vormen: ergocalciferol (vitamine D2) en cholecalciferol (vitamine D3). Vitamine D2 wordt gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels. D3 wordt in de huid gevormd en zit dus van nature in dierlijke voedingsmiddelen zoals vis, eieren en vlees.

Extra vitamine D
Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11:00 uur en 15:00 uur met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon te zijn. In de herfst en wintermaanden wordt aangeraden om vitamine D uit tabletten en voeding te halen. Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geld het advies om extra vitamine D in te nemen (zie onderstaande tabel).

Groep Leeftijd Wie Extra vitamine D in microgram
Kinderen 0 t/m 3 jaar Iedereen 10
Vrouwen 4 t/m 49 jaar Getinte huidskleur 10
4 t/m 49 jaar Overdag niet veel in de zon, of de huid bedekken 10
50 t/m 69 jaar Iedereen 10
70 jaar en ouder Iedereen 20
Zwangere Iedereen 10
Mannen 4 t/m 69 jaar Getinte huidskleur 10
4 t/m 69 jaar Overdag niet veel in de zon, of de huid bedekken 10
70 jaar en ouder iedereen 20

Vitamine D supplement kopen
Vitamine D is te koop in de vorm van druppels, capsules of tabletten bij de apotheek of in de winkel. Kies een supplement met vitamine D3 (cholecalciferol), het liefst gebonden aan een vetoplosbare vitamine zoals vitamine K2. Dan neemt je lichaam vitamine D beter op. De hoeveelheid microgram staat op het etiket aangeven. Te veel vitamine D kan alleen ontstaan bij het langdurig innemen van supplementen als dit niet nodig is. In je bloed kan je vitamine D waarde worden gecontroleerd.

Wij staan voor je klaar

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Diëtisten / eigenaren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *