In onze fridaypoll op Facebook stelden we de vraag; is fruit blenden gezond? We zien het regelmatig gebeuren. Een lekkere smoothie, maar is het wel zo gezond als we denken? Hieronder ons antwoord.

Fruit kun je het beste zo eten

Fruit bevat van nature veel vezels en fruitsuikers. De vezels zorgen ervoor dat je bloedsuiker niet te snel stijgt en wanneer je fruit eet gaat er een seintje naar je hersenen dat je aan het eten bent. Door het fruit te blenden maal je de vezels als het ware kapot. Daarnaast zijn er speciale fruit blenders op de markt waar het pulp wordt gescheiden van het sap. Dat is zonde want in de pulp zitten juist alle goede stoffen. Ook gaat er in z’n sapje aardig wat fruit wat je in één teug achterover slaat. Je hebt niet het gevoel dat je hebt gegeten want je drinkt het zo op. Terwijl je al dat fruit niet zo in 1 keer achter elkaar op eet. Het is dus beter om je stuk fruit gewoon op te eten.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De norm ligt bij 2 stuks (200 gram) fruit per dag. Veel Nederlanders halen dit niet. Wist je bijvoorbeeld al dat 1 kiwi niet als 1 stuk fruit telt? Een handig ezelsbruggetje om te onthouden is om te kijken welk fruit in je hand past. 1 appel past in je hand, zo ook 2 kiwi’s.

Wat zijn jouw ervaringen met het blenden van fruit?

Uit de uitslag van de poll blijkt dat 31% van jullie denkt dat het gezond is om fruit te blenden. Is je mening nu veranderd na het lezen van deze blog? Laat het ons weten.

 

Wij staan voor je klaar

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Diëtisten / eigenaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *