Bewegen is natuurlijk gezond, er zijn tal van gezondheidsvoordelen aan verbonden. Uit onderzoek blijkt dat hoe meer je beweegt, hoe beter dat is voor je gezondheid. Wist je dat er in Nederland normen voor bewegen bestaan? Deze bestaan al sinds 1998.

Ze begonnen met de Nederlandse Norm Gezond Bewegen.
- De Nederlandse Norm Gezond Bewegen
Deze norm adviseert op minstens vijf dagen per week minimaal een half uur matig intensief te bewegen, door bijvoorbeeld stevig door te lopen.

Omdat deze norm uitgaat van matig intensief bewegen, niet bepaald hartslag verhogende bewegingen,  is hieraan later de Fitnorm toegevoegd. Deze Fitnorm maakte duidelijk hoeveel beweging volstaat bij een hogere intensiteit/ hartslag.
- De Fitnorm
Die geeft aan op minstens drie dagen per week minimaal twintig minuten zwaar intensief te bewegen, door bijvoorbeeld hard te lopen.

Om één maat te hebben voor het beweeggedrag van de bevolking is vervolgens de Combinorm opgesteld, die gehaald is als aan een van de beide andere normen is voldaan.
- De Combinorm
waarvoor je aan de Beweegnorm en/of Fitnorm dient te voldoen.

Beweegrichtlijnen
Tevens zijn er beweegrichtlijnen opgesteld voor volwassenen en voor kinderen om de beweegnormen te halen.

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:
• Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
• Doe minstens 150 minuten per week aan matig, intensieve inspanning, zoals wandelenen etsen, verspreid over diverse dagen.
Langer, vaker en/of     intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
• Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
• En: voorkom veel stilzitten.

Voor kinderen van vier tot en achttien jaar geldt de volgende beweegrichtlijn:
• Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
• Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
• Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
• En: voorkom veel stilzitten.

 

Wij staan voor je klaar

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Diëtisten / eigenaren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *