Nederland is een echt broodland, maar hoe kan je je boterham nou gezonder maken? ?

Antwoord: Let op de kleur van brood, hoe donkerder het brood, hoe meer vezels. FOUT. Dit ezelsbruggetje gaat niet meer op. Soms wordt het brood donkerder gemaakt met moutextract of gekaramelliseerde suiker. Die geven brood wel een donkere kleur en een specifieke smaak, maar bieden weinig extra voedingsstoffen en vezels. De kleur van het brood zegt niets over de voedingsstoffen die erin zitten, dat doen alleen de ingrediënten. Let op het etiket, wanneer daar volkorenbrood staat zit je goed.
Volkorenbrood bevat veel meer vezels dan witbrood. Vezels geven een vol gevoel, en zorgen voor een goede stoelgang. Door je witte boterham te vervangen door een volkoren boterham krijg je per snee 1,6  gram meer vezels binnen. Als je je boterham dan belegd met mager vleeswaar zoals kipfilet scheelt dat weer in vet en calorieën.
  1 snee Witbrood 1 snee Volkorenbrood 1 plak Boterhamworst 1 plak Kipfilet
Kcal 90 79 37,5 17,2
Eiwit 3,5 3,5 1,5 2,8
Koolhydraten 17,5 14 0,9 0,3
Waarvan suiker 0,5 0,3 0 0
Vet 0,28 0,35 3 0,5
Waarvan verzadigd 0 0,1 1,2 0,2
Vezels 0,7 2,3 0 0

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *