Bij een voedselallergie maakt het lichaam afweerstoffen aan tegen bepaalde eiwitten in een voedingsmiddel. Deze afweerstoffen kunnen uiteenlopende klachten geven als eczeem, maag- darmklachten of tintelingen van de tong. Allergieën moeten niet onderschat worden en kunnen leiden tot een levensbedreigende situaties (zoals een anafylactische shock).

Melk, pinda, noten, ei en vis zijn voedingsmiddelen waarvoor vaak een allergie bestaat. Maar let op, in andere voedingsmiddelen kunnen deze allergenen ook ‘verstopt‘ zitten. Zo zitten in koekjes vaak ei of melk verwerkt, en kunnen er in diverse producten sporen van noten zitten. Om een allergische reactie te voorkomen is het dus belangrijk om te weten wat je wel en niet kunt eten, en waar je op moet letten.

Allergie en Food2Lifestyle

Hoe kun je er nou voor zorgen dat je dagelijkse eetpatroon past bij jouw allergie? Daar kunnen wij je mee helpen! Want dit is niet eenvoudig. Er zijn veel dingen waar je op moet letten. Wij geven je tips en tricks hoe je bijvoorbeeld etiketten moet lezen en jouw allergeen kunt herkennen.  Daarnaast is het belangrijk dat je een volwaardig voedingspatroon behoudt. Het is niet verstandig om zomaar allerlei voedingsmiddelen uit je patroon te schrappen. Ieder lichaam heeft namelijk een eigen behoefte aan eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamine en mineralen. Samen zorgen wij ervoor dat jouw voedingspatroon voldoet aan jou persoonlijke behoefte.

Marloes Aanstoot

Marloes Aanstoot

Diëtist
Lysanne Bekker

Lysanne Bekker

Diëtist