250 gram groente per dag eten is soms best veel, hieronder wat tips hoe je dit makkelijker kunt behalen.

250 gram groente?
In Nederland krijgen volwassen het advies om dagelijks minimaal 250 gram groente per dag te eten. Daarnaast is het belangrijk te variëren tussen de verschillende groentesoorten, zo krijg je namelijk alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. We eten gemiddeld 131 gram groente per dag. Volwassen (145 gram) eten meer groente dan kinderen (79 gram).

Groente is goed voor je gezondheid. Het eten van groente verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, en het geeft een lager risico op diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker. Daarnaast bevatten groente vezels die belangrijk zijn voor de stoelgang.

Hoe zorg ik ervoor dat ik 250 gram groente eet?
Het advies is dus om dagelijks minimaal 250 gram groente te eten, meer mag altijd! Het is soms lastig te bepalen hoeveel groente je nou op je bord hebt geschept. Probeer daarom van te voren je groente al te wegen, of kijk op de verpakking. Houd er rekening mee dat je bij het schoonmaken al een deel weg gooit, zoals de topjes van sperziebonen. En sommige groente slinken in de pan zoals spinazie. Daar heb je dus meer van nodig om 250 gram te behalen.

Tips om meer groente te eten
We snappen dat het soms veel kan zijn om in één keer 250 gram groente te eten, bijvoorbeeld met sla. Daarom kan je de porties ook verspreiden over de dag. Doe wat groente op brood of eet het los bij de lunch, eet wat groente als tussendoortje, of maak een extra salade bij het avondeten. Verrijk je salade ook met wat ‘zware’ groene zoals radijs, tomaat of komkommer. Verstop je groente in een saus zoals tomaten in een eigen gemaakte pastasaus.

Als je bijvoorbeeld 5 cherrytomaatjes eet bij de lunch, een kwart komkommer verdeeld op brood en tussendoor nog een halve paprika heb je al weer 150 gram groente gegeten, scheelt weer bij de avondmaal.

Wij staan voor je klaar

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Marloes Aanstoot & Lysanne Bekker

Diëtisten / eigenaren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *