Een gezond voedingspatroon vormt de basis voor het verbeteren van de sportprestaties. Om dit duidelijk weer te geven, is er een speciale sportvoedingspiramide ontwikkeld. Dit principe wordt internationaal gebruikt. De piramide bestaat uit drie lagen; onderin staat de basisvoeding, in het midden voeding specifiek voor sporters en tot slot in het topje staan de supplementen. De piramide laat zien dat het belangrijk is om eerst de basisvoeding op orde te hebben, voordat je begint aan sportspecifieke voeding en supplementen. Zo kun je als sporter de meeste winst behalen.

De basislaag
In de onderste laag staat de basisvoeding centraal. Deze laag is voor iedere volwassen sporter, van ieder niveau. Basisvoeding zijn voedingsmiddelen in de juiste verhouding die ervoor zorgen dat je allerlei voedingsstoffen binnen krijgt zoals eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Deze zijn ervoor om het lichaam te laten functioneren. Basisvoedingsmiddelen zijn o.a. fruit, groente, noten, volkoren granen, peulvruchten, vlees, vis of vleesvervangers vormen een basis. Dit is eigenlijk hetzelfde als bij een niet sporter maar er is wel een klein verschil. De hoeveelheden van een sporter door de trainingen zullen anders zijn.

De sportspecifieke voeding
In de middenlaag staan producten die je als sporter kunt inzetten op specifieke momenten. Dit zijn bijvoorbeeld sportdranken, repen, gels of eiwitpoeders die voor of na een training/inspanning genomen kunnen worden. Er staat een klok in het midden van de piramide, want timing is belangrijk. Zo heeft het moment van inname van extra vocht of voedingsstoffen invloed op het lichaam en herstel. Sportspecifieke voeding is niet altijd gezonde voeding, en daarom ook een extra aanvulling op de basislaag voor sporters. Er zijn ook voedingsmiddelen uit de basislaag die gebruikt kunnen worden als sportspecifieke voeding. Zo biedt een schaaltje kwark na een training ook eiwitten en een banaan geeft extra energie. Kies daarom liever eerst voor basisvoedingsmiddelen dan dat je gelijk naar shakes en repen grijpt.

Supplementen
In het topje staan de supplementen, die een kleine toevoeging of aanvulling bieden. Hieronder vallen vitamine en mineralen maar ook creatine, cafeïne en bietensap. Soms kan het zijn dan ondanks een goede basisvoeding er een tekort aan bepaalde voedingsstoffen ontstaat, zoals ijzer of vitamine D.

In de praktijk wordt de piramide nog wel eens andersom gebruikt. Maar zonder basisvoeding als onderlaag, is er ook geen goede basis om op voort te bouwen. Daarom is het belangrijk om niet gelijk allerlei supplementen te nemen, maar eerst eens kritisch naar je basisvoeding te kijken.  Twijfel je over jouw basisvoeding? Food2Lifestyle staat klaar om te helpen en samen zorgen we ervoor dat jouw basisvoeding op orde is. Kennismaken? Dit kan altijd in een gratis gesprek van ongeveer 15 minuten. Hierin bespreken we jouw motivatie, wensen en verwachtingen zijn, zodat we jou zo goed mogelijk kunnen helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *